officetips

Met je bedrijf naar de beurs

En dan bedoel ik natuurlijk een bedrijvenbeurs waar je je bedrijf presenteert!

Afgelopen week heb ik samen met mijn zakenpartners ons nieuwe bedrijf, Bedrijvencentrum Traverse, gelanceerd op de Bedrijven voor Bedrijven beurs in Helmond.

Van te voren hebben we ons wel afgevraagd hoe dat nu werkt op een beurs. Ik ben als bezoeker wel eens op een bedrijvenbeurs geweest, maar als standhouder heb ik nog nooit op een beurs gestaan.
Hoe presenteer je je bedrijf en jezelf op een beurs?
Het bedrijfsconcept, het foldermateriaal, posters, wat we wilden vertellen dat was ons al snel duidelijk. Bezoekers aanspreken en vragen of ze Bedrijvencentrum Traverse kennen (Natuurlijk kennen ze dit niet, want we hebben pas nu onze naam bekend gemaakt), uitleggen wat er mogelijk is in Bedrijvencentrum Traverse. Dat was niet het moeilijkste.

Hoe gedraag je je op een beurs.

De do’s en don’ts

Zorg dat je representatief gekleed bent. Jij bent tenslotte het visitekaartje van je bedrijf. Als je op een zakelijke beurs staat dan kleed je je ook zakelijk.

Draag een badge met je eigen naam, logo en bedrijfsnaam. Zo maak je makkelijker persoonlijk contact.

Let op je lichaamstaal. Dus handen uit de zakken, rechtop staan, zodat je laat zien dat je open staat voor contact. Ga niet verveeld hangen, maar ga actief in de stand staan, of liever nog een beetje in het looppad, zodat je bezoekers direct aan kunt spreken.

Niet eten in je stand. Net als je een hap van je broodje neemt wil een potentiële klant graag informatie van je. En het enige wat jij uit kunt brengen is “hmforry”.

Neem geen passieve houding aan. Alleen maar zitten en wachten in je stand tot er mensen met je komen praten is niet de juiste instelling. Daar tegenover staat dat je ook niet mensen hoeft aan te vallen als ze langs lopen.

Bezoekers aan een beurs komen meestal om informatie te krijgen, maar ook om contacten leggen. Niet alleen met potentiële klanten maar ook met bijvoorbeeld partners, leveranciers, potentiële werknemers, pers en wie al niet meer. En datzelfde geldt voor de standhouders; ook zij staan deze dagen op de beurs om voornamelijk contact te leggen met mede standhouders. Loop zelf ook eens een rondje over de beurs en leg contact. Vaak hoort bij een beurs ook een borrel met medestandhouders, een goed moment om te netwerken.

Na afloop van de beurs.
Dan is het tijd voor een snelle opvolging van de uitgezette acties. Alle visitekaartjes verwerken in je  CRM-systeem. Als je dat vanaf het begin goed inricht dan werkt dat de komende tijd snel en gemakkelijk. Uiteraard gebruik ik hiervoor ook de warmtemeter.
De nieuwsbrief die beloofd is moet daarna snel de deur uit, zodat je bedrijf onder de aandacht blijft.
Prospects die meer informatie gevraagd hebben worden gebeld en afspraken worden gemaakt.

Wij, Frank van Lieshout, Patricia van den Eertwegh en Petra Vulders, kunnen concluderen dat onze eerste beurs geslaagd is geweest.
Ook benieuwd naar de mogelijkheden bij Bedrijvencentrum Traverse? Bel of mail me als je meer informatie wilt.