officetips

Verdien jij jezelf terug? Ik wel!

Voor een schadeherstelbedrijf deed ik in het begin alleen maar het archiveren van werkbonnen, facturen en shutterstock_138685313werkplaatsverslagen.
Terwijl ik afgelopen week op mijn vaste tijdstip weer druk doende was hoorde ik de boekhouder snauwen tegen de eigenaar van het bedrijf in de trant van: ”Mijn boekhouding klopt!”
Wat later toen ik de werkplaats in liep om even wat te vragen zag ik dat het echt niet goed ging met mijn opdrachtgever, het hoge woord kwam er uit, hij werkte zich drie slagen in de rondte, maar kon bijna niet meer rondkomen. Hij was zelf ook al eens aan de boekhouding begonnen, maar snapt er te weinig van om echt te doorgronden wat nou, waar mis ging.

“Wil jij niet eens kijken?” vroeg hij me en afgelopen zaterdag ben ik de hele dag in de weer geweest. Terwijl hij wat aan het klussen was heb ik me in de kantine geïnstalleerd en me omringt met facturen, werkbonnen, bankboeken, kasafdrachten.
Grote probleem bij schadeherstelbedrijven is dat bij één factuur soms wel drie betalingen volgen. De klant, de verzekeraar en soms moet er nog een stukje betaald worden door de tegenpartij. De boekhouder was het overzicht helemaal kwijt, maar na een uurtje of vijf puzzelen was ík er in ieder geval wel uit. We moesten zelfs nog een fors bedrag ontvangen van verschillende verzekeraars. De tussenrekening, waar onbekende bedragen op geboekt werden was stiekem volgelopen maar, Petra zou Petra niet zijn, als ik dat ook niet allemaal boven water had gekregen.

Heerlijk zo’n dagje, mijn uitgebreide basiskennis van zowel boekhouden, het boekhoudprogramma als het werkplaatsprogramma, bracht uKeep Calm20141105193721itkomst. Ik heb me niet laten weerhouden door iedereen die riep dat het in hun systeem goed geregeld was. Nu is het allemaal goed geboekt, in elk systeem.

Zo goed dat mijn opdrachtgever me meteen vroeg om een extra urenkaart. Die gaat hij cadeau doen aan zijn broer, die een tuindersbedrijf heeft.
Wat heb ik toch prachtig en dankbaar werk. Verdiende mezelf al geregeld terug en dat maakt dat de voldoening het grootst is.