shutterstock_125343059_web

Er was eens ……. (een dag uit het leven van een VA)

Zo beginnen sprookjes, maar ik wil jullie gewoon laten kennismaken met een dag in mijn leven! Hoe begin je dan?

Vanochtend stond ik op en heb ik eerst van alle klanten de mailboxen weggewerkt. Bekeken wat urgent was en naar dat wat verder die dag gepland kon worden.  Je krijgt zoveel handigheid en dat snellezen dat helpt natuurlijk ook. Zo heeft één klant dan slechts een to do lijstje, waar hij van boven naar onder aan kan werken. (Hij zegt géén Nee, dus doe ik er twee!) .

Dan lees ik het Blog van een andere klant, ik modereer de vragen die daarop gedurende de dag binnen komen dus is het wel handig als ik weet waar hij over geschreven heeft. En terwijl de koffie pruttelt, lees ik het nog eens goed door.  Dan moet ik als de wiede weerga bloemen bestellen, want zijn partner is vandaag jarig, hij is dat 100% zeker vergeten, maar waardeert het enorm als hij straks een betalingsautorisatie van zijn creditcard krijgt!  De verhuisdozen voor een andere klant zijn besteld en ik heb uitgezocht waar ze vlakbij en voordelig een grote vrachtwagen kunnen huren die je nog met een Rijbewijs B mag besturen.

Tussendoor beantwoord ik de telefoontjes die binnen komen en maak tijd om te schrijven aan mijn eigen blog. Soms moet ik jullie weer vertellen wat er die dag allemaal gebeurd.  Oh, de bank-map klaarleggen voor een andere klant, die komt hij ophalen om het kwartaal af te sluiten.

Voor hem doe ik de boekingen van de bank, gedeeltelijk automatisch, maar ik krijg ook scans van facturen die én geboekt moeten worden in exact, én waar een betaling voor klaargezet moet worden. Hij heeft net als ik een hekel aan mensen die te laat betalen, dus betaald hij zelf altijd keurig op tijd.

Mijn lunchpauze gebruik ik vandaag om lekker even door de wijk te wandelen, een frisse neus, een zak appels en wat kleine boodschapjes, heerlijk ik kan er de hele middag weer tegen aan.  Tussendoor rammelt de telefoon wel een paar keer, die kan ik gemakkelijk oppakken.

Eénmaal achter mijn bureau bel ik met een cursist van een klant om haar wegwijs te maken door het online trainingsprogramma. Cursist blij met deze extra hulp. Klant blij, want hij hoeft dat niet zelf te doen. Evenals de vragen in de klantenservice-mailbox beantwoorden.

Een andere klant belt of ik met spoed een gesproken bestand kan uittypen, heeft ze nodig voor een rechtszitting de volgende dag. Even wat schuiven met mijn taken en hoppa, dat kan er natuurlijk tussendoor.

Daarna toch nog tijd om twee foto’s te verkleinen en een website tekst aan te passen in een site van een klant en nu ga ik de aardappels schillen. 7 klanten vandaag allemaal keurig geholpen op een tijdstip wat voor hen belangrijk was. Ruim 100 mails doorgespit, 2 todo lijsten gemaakt, 25 antwoorden geschreven, gewerkt aan de diverse projecten en in de tussentijd nog zo’n 20 telefoontjes weggewerkt.  Niemand heeft gezien gemerkt dat ik niet aan het werk was voor hem of haar, het loopt allemaal vlekkeloos in elkaar over. Terwijl ik mijn aardappels afgiet, mijn groenten op tafel zet, schuiven mijn kinderen en man aan….. en dan rest mij nog maar 20 taken, die ik als moeder en vrouw ook nog wil doen…

Mam waar liggen mijn sportschoenen, heb jij mijn wiskunde boek gezien, kun jij dat overhemd strijken? Schrijf even op dat we appelmoes nodig hebben, morgen komen Christa en Koen moeten we wat lekkers halen  enz. enz. enz…      En als ik rond 19.00 uur mijn benen op de bank zwier, en er belt toch nog een klant, beantwoord ik zijn vragen alsnog, omdat ik weet wat het is om voor jezelf te werken… en dat doe ik met plezier!