officetips

Wel of niet bloggen?

Wel of niet bloggen that’s the question!

Die vraag heb ik mijzelf  meerdere malen gesteld en het mag duidelijk zijn wat mijn antwoord op deze vraag is geworden.

In eerste instantie vond ik dat ik niet hoefde te bloggen.

Waarom niet

  • Ik heb niks toe te voegen, alles is al eens geschreven.
  • Waar moet ik het over hebben.
  • Ik heb geen vlotte pen en kan niet prettig leesbaar schrijven.
  • Ik moet eerst zeker weten of ik wel voldoende content kan verzamelen om langere tijd te bloggen.
  • Het kost veel tijd.

In mijn zoektocht naar argumenten om vooral niet te hoeven bloggen kwam ik toch ook een aantal voordelen tegen.

Waarom wel

  • Bloggen is een geweldige manier mijn positie in zoekmachines te verbeteren.
  • Een blog is een nuttig gereedschap om feedback van klanten mee te verzamelen.
  • Door te bloggen over mijn vakgebied en wat  ik met mijn bedrijf nu eigenlijk doe geef ik  mijn onderneming een gezicht.
  • Om, geïnspireerd door andere blogs, zelf ook mijn gedachten te verwoorden en om mijn schrijfstijl verder te ontwikkelen (want ooit wil ik nog een boek schrijven).

De voordelen hebben het gewonnen van de nadelen en ben ik “om”. Maar dan nog het moment van beginnen. Afgelopen week heb ik daar heel veel tijd voor genomen, want het opzetten en inrichten van een blog kost tijd.
Het is wel je visitekaartje dus is het belangrijk een goed begin te maken en tevreden te zijn voordat je je blog online plaatst. Je bent niet herkenbaar als je wekelijks je lay-out veranderd. Neem de tijd hiervoor. Maar als dat eenmaal staat dan is het plaatsen van content een fluitje van een cent.

Hoe je ervoor kunt zorgen dat het schrijven van blogs en het onderhouden van social media niet teveel van je tijd in beslag neemt en je efficiënt werkt lees je in een volgende blog.

En ik begon niet met één blog maar deed er gelijk twee.

Afgelopen maandag ben ik samen met Marie-José Smedeman van Tekstcompany een duo-blog gestart: Duo-Bloggers Petra en Marie-José.  Wij  bloggen over het ondernemerschap en ons vak. En omdat Marie-José altijd nogal van de directe actie is stond afgelopen maandagavond de eerste blog al online. Tja, toen kon ik niet meer terug en moest ik wel beginnen. Die eerste blog ging over waarom wij onze ondernemingen zijn gestart. De reacties waren ontzettend leuk en er kwamen spontaan een aantal gastbloggers bij!

In de komende blogs wil ik jullie vertellen over mijn vak en het zelfstandig ondernemerschap.
Over mijn vak, als secretaresse, PA, management assistant, hoe je het ook noemen wil, ga ik bloggen over wat ik doe en hoe ik dat doe. Met af en toe een leuke anekdote.
Over het zelfstandig ondernemer zijn ga ik bloggen over hoe ik het ondernemerschap beleef, waar ik tegenaan loop en hoe ik dat oplos, zodat ik anderen met mijn ervaringen kan helpen.

 Wat willen jullie graag van mij lezen? Ik hoor het graag.